1.0 Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh : 27
September 2012
Hari :
Khamis
Masa : 8.15
-8.45 pagi
Tahun :
4 Bestari
Bilangan
pelajar : 30 orang
Mata pelajaran : Pendidikan Islam
Bidang : Adab dan
Akhlak Islamiah
Tajuk : Adab Semasa
di Sekolah
Hasil
pembelajaran : Di akhir
pembelajaran, murid dapat:
Aras 1 – Menyatakan empat
adab di sekolah
Aras 2 – Menyatakan
empat cara memelihara harta benda
sekolah
Aras 3 – Membezakan amalan
beradab dan tidak
beradab semasa di sekolah
Pengetahuan
sedia ada : Murid pernah memungut
sampah di kawasan sekolah
Penyerapan
ilmu : Sivik
Penerapan
nilai : Taat,
bekerjasama
Kemahiran
berfikir : Membanding beza
faedah amalan beradab dan tidak
beradab semasa di sekolah
Bahan sumber : Model sekolah, video,
slaid, lembaran kerja
Langkah
|
Isi kandungan
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Pendahuluan
2 minit
|
Salam dan doa
![]() |
- Guru memberi salam dan murid menjawab salam
- Murid membaca doa beramai-ramai
|
Nilai:
Adab membaca doa
|
Set induksi
3 minit
|
Model sekolah
|
-
Guru menunjukkan model sekolah kepada murid
- Murid memerhatikan model sekolah
- Guru bersoal jawab dengan murid
-
Guru mengaitkan soal jawab dengan isi pelajaran
|
Bahan sumber:
Model sekolah
Teknik:
Soal jawab
|
Langkah 1
5 minit
|
4 adab di sekolah
-
Hormati warga sekolah
-
Taati perintah guru
-
Sayangi rakan sebaya
-
Hargai dan sayangi harta benda sekolah
|
-
Guru menayangkan video tentang adab-adab semasa di sekolah melalui LCD
-
Murid memberi perhatian terhadap video yang ditayangkan
-
Guru bertanya soalan kepada murid berkaitan adab-adab semasa di sekolah
-
Murid menjawab soalan guru
|
Bahan sumber:
Video
Teknik:
Soal jawab
|
Langkah 2
5 minit
|
4 cara memelihara harta
benda sekolah
-
Gunakan peralatan dengan baik
-
Jimatkan penggunaan dan tidak membazir
-
Membuat laporan jika berlaku kerosakan
-
Mencuci tandas selepas digunakan
|
-
Guru membahagikan murid kepada empat kumpulan mengikut warna
-
Guru menayangkan slaid tentang cara-cara memelihara harta benda sekolah
-
Murid melihat tayangan slaid dengan penuh tumpuan
-
Guru memanggil wakil murid membaca slaid di hadapan kelas
-
Murid yang lain mengikut bacaan slaid secara kelas dan berkumpulan
|
Bahan sumber:
Slaid
Teknik:
Kelas dan berkumpulan
|
Langkah 3
10 minit
|
Permainan model sekolah
- Amalan beradab dan tidak beradab semasa di
sekolah
|
-
Wakil setiap kumpulan diminta membuka laci pada model sekolah dan
mengambil puzzle yang terdapat dalam laci
-
Setiap kumpulan diberi masa dua minit untuk menyambung puzzle dan membuat
simulasi berdasarkan amalan yang dilekatkan pada puzzle
-
Murid lain meneka amalan yang ditunjukkan sama ada beradab atau tidak
beradab sambil membuat isyarat
(Beradab - mengangkat ibu jari, tidak beradab - membuat isyarat pangkah
menggunakan kedua-dua belah tangan)
|
Bahan sumber:
Model sekolah
Kaedah:
Simulasi
Nilai:
Kerjasama
|
Penutup
5 minit
|
Rumusan dan lembaran
kerja
|
-
Guru mengulang kembali isi pelajaran
-
Guru merumuskan pelajaran
-
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid
|
Bahan sumber:
Lembaran kerja
Kaedah:
Pengulangan
|
Ulasan
kendiri:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ulasan guru
pembimbing:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ulasan
pensyarah pembimbing:
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment